A szeszes (alkoholos) erjedés története
A szeszes erjedést már idõszámításunk elõtt több ezer évvel ismerték és alkalmazták anélkül, hogy a folyamatot közelebbrõl vizsgálták volna. A levegõben és a gyümölcsök felületén élõ mikroszervezetek az ember tudatos beavatkozása nélkül, spontán is elerjesztették a cukortartalmú anyagokat. A kierjedt, alkoholos folyadék mámorító hatását felismerve késõbb tudatosan készítették és fogyasztották. Az egyiptomiak és a babiloniak a malátakészítést megismerve kidolgozták a sörkészítés mûveletét. Az európai (görög és róma) kultúrákban a borkészítésnek van õsi hagyománya. A szeszes italok "születésének" titkát istenektõl eredõnek tartották, és az italokat különbözõ vallási szertartások alkalmával fogyasztották.
A szesz lepárlással való elválasztása és töményítése csak évezredekkel az alkoholos erjedés megismerése után vált lehetõvé. Már Arisztotelész (i. e. 384-322) és a görög alkimisták is tettek a desztillációra vonatkozó megfigyeléseket, de a szeszpárák cseppfolyósításához szükséges hûtés ismeretének hiányában nem tudták a mûveletet a gyakorlatban kivitelezni. A VIII. és XI. század között élõ arab tudósok fejlesztették ki a mai értelemben ismert desztillációt, de arra vonatkozóan nincs bizonyíték, hogy a szesz töményítésére is alkalmazták volna. A görög és arab alkimisták vezetõ szerepét a középkor elején az olaszok vették át. Az elsõ szeszpárlást valószínûleg az XI. században, Itáliában végezték. Az erre vonatkozó írásos utalást a XII. században a Mappa claviculában találták, de ennek korábbi kéziratában még nem szerepelt. A desztilláció kifejezés a destillare, azaz kicsepegni latin szóból, az olasz alkimistáktól származik, és arra utal, hogy a hûtõben az alkohol cseppképzõdés közben kondenzál. A következõ évszázadokban a desztilláció, deflegmáció és rektifikáció fizikokémiai folyamatát megismerve az ezen mûveletekhez kapcsolódó technikai berendezések is tökéletesek.
Az alkohol elnevezés a arab al kukul szóból származik, ami finom port jelent, és a szesszel nem hozható gyakorlati összefüggésbe. Az alkohol elnevezést Paracelsus (1493-1541) híres filozófus és orvos használta elõször, majd késõbb 1786-ban Lavoisier nyomán vált közismertté. Paracelsus borból állította elõ az alkoholt úgy, hogy a vizet kifagyasztotta, a maradékot leöntötte a jégrõl. Az így nyert alkoholt gyógyításra használta. A borból desztillációval nyert spiritus vinit az olaszok viszont már 1250 körül a pestis elleni gyógyszerként használták.
A Föld különbözõ országaiban más és más alapanyagokból történõ szeszgyártás fejlõdött ki. Így például Franciaországban, ahol a szõlõtermesztésnek jelentõs hagyományai voltak, borból, skót és ír területeken gabonából, Nyugat-Indiában cukornádból, vidékünkön gyümölcsbõl, gabonából gyártották a szeszt. Ennek megfelelõen a szeszes italoknak országonként különbözõ, nagyon változatos fajtái alakultak ki.
A szeszfõzdék berendezései, az üst is lassacskán fejlõdött, országonként és vidékenként eltérõ formában bár, sokan próbálkoztak a tökéletesítésével, akárcsak a párák kondenzálásával, lehûtésével is.
Az ismeretek gyarapodása miként általában minden tudományban, minden ipari területen , a fejlõdés elõidézte a szakmák szétágazását, az erjedéssel foglalkozó szakmák egyes részei is elváltak s önállóan fejlõdtek tovább. Ez megfigyelhetõ származó irodalomból is. Ettõl kezdve külön tárgyalták a pálinkafõzés, a szeszgyártás, a sütõélesztõ-gyártás, a bor- és sörkészítés technológiáját, berendezéseit.
Magyarországon a borfõzés, a gyümölcspálinka-elõállítás írásos emlékek alapján a XV. századra, az Anjou-ház uralkodásának idejére vezethetõ vissza. A seprõpálinka elsõ írott említése 1540-bõl való, amikor is a tavaszra meghibásodott, seprõs borokat dolgozták fel. A törkölypálinkát jóval késõbb, csak 1822-ben említik, amikorra azonban már igen jelentõsmennyiséget állítottak elõ. Az szilvapálinkáról 1772-ben tesznek elõször említést, majd 1882-ben jegyezték fel, hogy 8000 absz. hl szilvóriumot fõztek.
A szesztermelés kezdetén a szesz- és a gyümölcspálinka-fõzés még nem különült el. A gabonaszesz készítése a XVII. századra már vidékünkön is általánossá vált, és aránya a szesztermelésben egyre jelentõsebb lett, mígnem 1677-ben a fenyegetõ éhínség miatt rendelettel megtiltották a kenyérgabona szeszgyártás céljára való felvásárlását.
A szesz- és gyümölcspálinka-fõzõ üstöket a XVII. század végén összeírták és különválasztották, így ez idõtõl van adat a fõzõüstök számra és méretére. 1851-ben, az akkori Magyarország területén 105129 fõzdét írtak össze, ami azt jelenti, hogy csaknem minden gazdaságnak, uradalomnak, illetve településnek volt saját szeszfõzdéje.